Welcome to Khak Art Gallery
Iranian Art Khak Gallery
Visit Us
#1 Jila Alley, Basiri St. Gholhak
Shariati Ave. IRAN TEHRAN
TEL: (0098-21) 22 60 54 65
OFFICE VILLA 21, 4B ST. , AL HUDAIBA 322 - MARSAM MATTAR ART CENTER Dubai - United Arab Emirates
All Rights Reserved by
KhakGallery @ 2020


نمایش آثار کامبیز صبری در گالری خاک ( ENGLISH )

SEND TO A FRIEND!

تاریخ Apr.27 , May. 16 2012

گالری خاک از هشتم تا بیست و هفتم اردیبهشت 1391، میهمان آثار کامبیز صبری است و این بار هنرمند با چهار مجسمه و یک عکس به استقبال مخاطبانش می‎رود. مجسمه‎های این دورۀ او را می‎توان دنبالۀ مجموعۀ بالش‎هایش دانست؛ ساختمان‎های دقیق و پرجزئیاتی که آدمهای کوچک از آنها بالا می‎روند و بالش‎های غول‎آسایی به آنها پیچیده‎ است.

 در سیر تحولی آثار صبری از مجموعه‎ای به مجموعۀ بعدی، همواره عناصری ثابت تکرار می‎شوند. مدت زمانی است که هنرمند با ترکیب ساختار معماری، انسان و بالش بازیگوشانه دست به خلق آثار می‎زند. ردّ پای این عناصر تا به این مجموعه نیز کشیده شده استتکرار عناصر در آثار صبری باعث شده تا آنان از کارکرد و معنای روزانۀ‎شان فاصله گرفته و محملی برای مفاهیم هنرمند شوند، چرا که وقتی به ابژه‎ای به طور متمادی نگاه می‎شود، پس از مدتی نگاه از لایه‎های فرمی آن جدا شده و سعی در پیدا کردن چیزی ورای فرم و معنای معمول دارد.

همراه با مشاهدۀ آثار در سه فضای داخلی گالری، می‎توان سیری تدریجی از حضور پُر رنگ ساختار معماری تا حذف آن را مشاهده کرد. در فضای نخست (به غیر از تابلو عکسی که از مجموعه جدا به نظر می‎رسد) دو مجسمه روبه‌روی یکدیگر قرار دارند. در سمت راست، بالش عظیمی بر مکعبی با مقطع منحنی قرار دارد. بر روی بالش ماکت ساختمان شمس‎العماره با جزئیات دقیق بازسازی شده است. گروهی آدمک کوچک و عروسکی در فضای ورودی ساختمان در مکعبی شیشه‎ای گیر افتاده‎اند. در سمت چپ، بالشی به رنگ آسمان به دور سه ساختمانی مشابه ساختمان‎های آتی‎ساز پیچیده شده است. همنشینی دو معماری در یک اتاق (یکی مربوط به تهران قدیم و دیگری مربوط به تهران امروز) در کنار تقابل این دو معماری، حس آشناپنداری را نیز در مخاطب ایجاد می‎کند.

مجسمه‎ای که در فضای دوم قرار دارد در نگاه نخست بالشی خم شده به نظر می‎آید که انحنایش مثل خمیر کش آمده. از دو طرف بالش فرمی مشابه پنجره‎های قدیمی معماری ایرانی خالی شده تا نور از کار عبور کند. فضای میانی بالش را آینه و ردیفی از آدمک‎ها پر کرده است. در فضای انتهایی گالری، در آخرین مجسمه، عنصر معماری کاملاً حذف شده و تنها بالشی پیچ‎خورده می‎بینیم که در انحنایش دو ردیف عکس از صورت‎های دختران و پسران، به صورت افقی جاسازی شده است. تمام آثار ین مجموعه با ساختی تمیز و دقیق در رنگ سفید و از جنس فایبرگلس ارائه شده‎اند.

کامبیز صبری از سال 1379 تا کنون در بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده است. آثار او جوایزی همچون جایزۀ  اثر برگزیده در نمایشگاه هنر مفهومی ایران و جایزه ویژۀ هیئت داوران در سومین بینال مجسمه سازی ایران را از آن خود کرده‌اند. صبری با این که اکنون در دانشکدۀ هنر‎های زیبای دانشگاه تهران در حال تدریس است، خود را بیشتر هنرمند و مجسمه‎ساز می‎داند تا مدرس هنر.